onsdag 25. april 2007

Parmesan pai

Denne oppskriften fand jeg i en bok som heter "Venner, vin og mat" og den lager jeg ofte. Hvis den ikke skal være så "ekslusiv" så bytter jeg fløten ut med skummetmelk. Da er den ikke helt så fet. Skal man kose seg lidt ekstra så anbefaler jeg å bruke fløte.


Deig:

Jeg pleier å kjøpe ferdig på poser fra Maizena men hvis du har lyst til å lage deien selv så skal du bruke:

2-2.5 dl mel
100 gr smørsalt
2 ss kalt vann


Forvarm ovnen ti 225. Hakk sammen mel, salt og smør med kjøkkenmaskine eller kniv.Tilsett vannet gradevis og arbeid allt gott sammet. Trykk ut deien i en stor paiform eller 6 små former. Forstek peien i ca. 10 min.


Fyll:

2 egg
3 dl matfløte
3 dl parmesan ost grovrevet
100 gr ruccola salat
salt/pepper


Bland fyllet sammen og sett i paiformen. Stek i 30-40 min. (kommer an på ovnen)


Ingen kommentarer: