tirsdag 3. april 2007

Lax med Mango Chutney og nøtter

Denne laxen fikk jeg første gang hos min far på Island som er en veldig flink kokk. Jeg har så lagd den mange ganger siden. Dette er en enkel og elegant gestemat!
Er ikke helt sikker på til hvor mange denne oppskriften er men jeg regner med at den er til 6 personer.

2 hele laxefileter

saft av 2-3 sitroner
Paprika krydder
salt/pepper
1 stor krukke sweet Mango Chutney
1 liten krukke vanlig Mango Chutney
300 gr grovhakket pistasje nøtter og saltnøtter(blandet)

Rens fisken og tørk og legg den i aluminiumsfolje, hell sitronsaft over og så paprika krydder/salt/pepper. Bland sammen de 2 typer chutney og smør over fisken. Deretter strø nøttenen over. Lukk foljen. Bak i ovn ved 200 grader i ca 20 min. Siste minuttene åpner foljen og sett på grill for å få nøttene sprøe.

Persille stekte poteter og god salat passer godt med. Dette kan også med fordel tilberedes på en grill.

Ingen kommentarer: