tirsdag 24. mars 2009

Caramelized tofu


7 - 8 ounces extra-firm tofu cut into thin 1-inch segments
a couple pinches of fine-grain sea salt
a couple splashes of olive or peanut oil
2 medium cloves garlic, minced
1/3 cup pecans, toasted and chopped
3 tablespoons fine-grain natural cane sugar or brown sugar
1/4 cup coriander, chopped
1/2 lb. brussels sprouts, washed and cut into 1/8-inch wide ribbons

Cook the tofu strips in large hot skillet (or pot) with a bit of salt and a splash of oil. Saute until slightly golden, about 4 minutes. Add the garlic and pecans, and cook for another minute. Stir in sugar. Cook for another couple of minutes. Remove from heat and stir in cilantro. Scrape the tofu out onto a plate and set aside while you cook the brussels sprouts.
In the same pan (no need to wash), add a touch more oil, another pinch of salt, and dial the heat up to medium-high. When the pan is nice and hot stir in the shredded brussels sprouts. Cook for 2 - 3 minutes, stirring a couple times (but not too often) until you get some golden bits, and the rest of the sprouts are bright and delicious.

Dette er den orginale oppskriften. Etterhvert som jeg har laget den har jeg modifisert den litt. Jeg bruker ikke rosenkål, det har jeg aldri gjort, men bruker i stedet brokkoli. Det blir kjempe godt! Ikke vær redd for å ta i litt godt med sukker!

Sist jeg lagde denne retten for min kjære bror og hans familie fant jeg hverken firm tofu eller pecannøtter. Jeg valgte da å bruke silken tofu som jeg kuttet i tynne skiver og fritystekte. Siden silken tofuen er noe fragile valgte jeg å karamelisere grønnsakene i stedet. Jeg brukte brokkoli som jeg pleier, men også vårløk kuttet i ca 2 cm lange stykker og sukker erter (sugar snaps) delt i to. I tillegg hakket jeg en stor, fin, rød chili oppi pannen og helte over litt soya saus.
Det ble knall godt!!! I swear!!!

Den original oppskriften er jo selvsagt fra 101 cookbooks...

1 kommentar:

asksmommy sa...

Denne er så god at det er til å dåne av!